ირო­ნია და ცი­ნიზ­მი. პრობლემა მემარცხენეობის პოეზიაში – Blue Horns

ავტორი : ტიციან ტაბიძე

თარიღი : 1923

ადგილი :

საცავი :

გამოცემა : ჟურნალი „მეოცნებე ნიამორები“, 1923, №9

სტატიები, შემოქმედება

ირო­ნია და ცი­ნიზ­მი. პრობლემა მემარცხენეობის პოეზიაში

ჩვენ დროს, შე­საძ­ლე­ბე­ლია, ისე არა­ფე­რი აწ­ვა­ლებ­დეს, რო­გორც პრობ­ლე­მა მე­მარ­ცხე­ნე­ო­ბის პო­ე­ზი­ა­ში. შე­იძ­ლე­ბა ით­ქ­ვას, მე კი მგო­ნია, აუცი­ლებ­ლათ უნ­და ით­ქ­ვას, რომ ის­ტო­რია პო­ე­ზი­ის არის ერ­თი გა­ნუწყ­ვე­ტე­ლი სა­მო­ქა­ლა­ქო ომი, რომ ვი­ლა­პა­რა­კოთ პო­ლი­ტი­კურ ჟარ­გო­ნით, რო­მე­ლიც დღეს დას­ჩემ­და ქვე­ყა­ნას.

პო­ე­ზი­ის ის­ტო­რი­ას არ ახ­სოვს, რომ გა­მო­სუ­ლი­ყოს პო­ე­ტი და მი­ე­ღოს წი­ნან­დე­ლი შე­მოქ­მ­ედე­ბა. ამ შემ­თხ­ვე­ვა­ში რე­ვო­ლი­უ­ცი­ებს ვერც კი და­ით­ვ­ლი­და ადა­მი­ა­ნი. თა­ვი რომ და­ვა­ნე­ბოთ მა­გა­ლი­თებს ან­ტი­ურ ქვეყ­ნი­დან, საკ­მაოა მარ­ტო და­სა­ხე­ლე­ბა ბა­ი­რო­ნის და ვოლ­ტე­რის, რომ ვიგ­რ­ძ­ნოთ ამ ტე­ზი­სის პირ­და­პი­რო­ბა. წი­ნათ ეს იყო სა­კითხი პი­რა­დო­ბის, შემ­დეგ შე­იქ­ნა სა­კითხათ შკო­ლე­ბის და უფ­რო გამ­წ­ვავ­და მას შემ­დეგ, რაც თვი­თონ პო­ე­ზია და­უ­ახ­ლოვ­და თა­ვის და­სას­რულს, რო­ცა ამო­ი­წუ­რა ლი­რი­კა და ქვე­ყა­ნა გა­დაბ­რუნ­და ყვე­ლა კუთხე­ე­ბით. მი­უ­ხე­და­ვათ იმი­სა, რომ საფ­რან­გე­თის რო­მან­ტიზ­მი ნა­პო­ლე­ო­ნის ბა­რა­ბა­ნი­ვით სცემ­და თა­ვის პირ­ველ ბრძო­ლა­ში, მა­ინც პრობ­ლე­მა მე­მარ­ცხე­ნე­ო­ბის და სა­ზო­გა­დოთ პრობ­ლე­მა პო­ე­ზი­ის და­ა­ყე­ნეს მხო­ლოდ ფრან­გ­მა სიმ­ვო­ლის­ტებ­მა, მა­თი მა­ნი­ფეს­ტი, რო­მელ­საც შემ­დეგ მოყ­ვა დამ­ტ­კი­ცე­ბა შე­მოქ­მე­დე­ბის, მსოფ­ლიო რა­დი­უ­სით გა­დაჭ­რის ამ და­ვას. ჩვენ არას­დ­როს არ უნ­და და­ვი­ვიწყოთ ის, რომ  რო­ცა შარლ ბოდ­ლე­რი ჯერ კი­დევ ბა­რა­ბა­ნულ ვიკ­ტორ ჰუ­გო­სა­ვით აჩენ­და ახალ ჟრუ­ან­ტელს პო­ე­ზი­ა­ში, რო­ცა ის აქებ­და სიკ­ვ­დი­ლის შავ კა­პი­ტანს და ანა­ლო­გი­ას ხე­დავ­და ბავ­შის და დე­და­ბე­რის კუ­ბო­ებ­ში, რო­ცა ყვე­ლა­ზე ფან­ტას­მა­გო­რი­ულ­მა ედ­გარ პომ გა­ი­ა­რა მის პრე­სა­ში და მი­ი­ღო ახა­ლი შო­ბა პო­ე­ზი­ის­თ­ვის, რო­ცა უარ­ყო­ფი­ლი იქ­ნა პრი­მი­ტი­უ­ლი, სი­ლა­მა­ზეს და­უ­პი­რის­პირ­და კოს­მე­ტი­კა და კულ­ტი შა­ვი ვე­ნე­რის და დე­კა­დან­სის პირ­ვე­ლი არ­გუ­მენ­ტა­ცია, როც­ა ბოდ­ლე­რი 48 წლის რე­ვო­ლუ­ცი­ა­ში ბა­რი­კა­დებ­ზე იბ­რ­ძო­და და სცემ­და კი­დეც გა­ზეთ „ბარ­რი­კადს“, მა­შინ სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში არც იყო დაწყე­ბუ­ლი და­ვა ილია ჭავ­ჭა­ვა­ძი­სა და კნ. ბარ­ბა­რე ჯორ­ჯა­ძის შო­რის. მა­შინ შინ გაზ­რ­დი­ლი კნე­ი­ნა სრუ­ლი და­უ­ეჭ­ვე­ლო­ბით სწავ­ლობ­და ან­ბა­ნის თე­ო­რე­ტი­კას და ან ვის გა­ახ­სენ­დე­ბო­და ის ამ­ბა­ვი, რომ პო­ე­ზი­ის ხერ­ხე­მა­ლი სწო­რედ მა­შინ ტყდე­ბო­და.

ილია ჭავ­ჭა­ვა­ძე 70-ი­ან წლებ­ში კო­მუ­ნის და­მარ­ცხე­ბის დროს მა­ინც გრძნობს ანა­ლო­გი­ას, სხვა პო­ე­ტე­ბის­თ­ვის კი პო­ლი­ტი­კუ­რი ანა­ლო­გი­აც არ ყო­ფი­ლა. ამ დრო­ის შე­მოქ­მე­დე­ბა მოგ­ვა­გო­ნებს ჭურ­ში ჩამ­ჯ­დარ ადა­მი­ა­ნის სიმ­ღე­რას. მთე­ლი ტრა­გიზ­მი ქარ­თულ პო­ე­ზი­ის ის იყო, რომ პო­ე­ტე­ბი ჩა­მორ­ჩენ მშობ­ლი­ურ პრი­მი­ტივს და ევ­რო­პის რა­დი­უ­სი ყო­ველ­თ­ვის უარ­და გვერ­დით ტფი­ლისს. თუ ილი­ას­თ­ვის არ არ­სე­ბობ­და ეს პრობ­ლე­მა, მით უმე­ტესს ეს არ იყო აკა­კის­თ­ვის, იმი­ტომ რომ, უნ­და ით­ქ­ვას მთე­ლი მეცხ­რა­მე­ტე სა­უ­კუ­ნის არა მარ­ტო პო­ე­ზი­ის, არა­მედ ყვე­ლა იდე­ო­ლო­გია მარ­ტო ილია ჭავ­ჭა­ვა­ძემ გა­და­ი­ტა­ნა… და დიდ­ხანს დარ­ჩე­ბო­და კი­დევ ქარ­თუ­ლი პო­ე­ზია რუს სე­მე­ნა­რი­ე­ლე­ბის ეს­ტე­ტი­კის დამ­რ­ღ­ვე­ველ­თა რკალ­ში, რომ „ცის­ფე­რი ყან­წე­ბი“ არ ყო­ფი­ლი­ყო.

პირ­ვე­ლად „ცის­ფერ ყან­წე­ბის“ მა­ნიфეს­ტებ­ში და­ის­ვა პრობ­ლე­მა პო­ე­ზი­ის სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში, პირ­ვე­ლად აქ გა­ი­მარ­თა სიტყ­ვა და პირ­ვე­ლი ეს იყო მა­გა­რი უარი რუ­ტი­ნის, ფი­ლის­ტე­რო­ბის და ეს­ტე­ტი­ურ ბარ­ბა­რო­სო­ბის წი­ნა­აღ­მ­დეგ.

„ცის­ფე­რი ყან­წე­ლე­ბი“ მა­შინ გა­მო­ვი­დენ პო­ე­ზი­ა­ში, რო­ცა სიმ­ვო­ლიზ­მი ათა­ვებ­და თა­ვის ციკლს, რო­ცა ფუ­ტუ­რიზ­მი დეკ­ლა­რა­ცი­ე­ბის შემ­დეგ დარ­ჩა მხო­ლოდ სიტყ­ვათ და რო­ცა მსოფ­ლიო ომი აპი­რებ­და ხი­რურ­გი­უ­ლად გა­და­ე­ტე­ხა კულ­ტუ­რა. ეს იყო გზა ჯვა­რე­დი­ნი.

„ცის­ფერ ყან­წებ­მა“ პირ­ვე­ლად შეგ­ნე­ბუ­ლათ უარ­ყ­ვეს თე­ო­რია აზი­ის და ევ­რო­პის „სინ­ტე­ზის“… გრი­გოლ რო­ბა­ქი­ძემ და­ამ­ტ­კი­ცა, რომ არა­ვი­თარ აზი­ურ გავ­ლე­ნა­ზე ლა­პა­რა­კი არ შე­იძ­ლე­ბა სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში, აქ გავ­ლე­ნა კი არ იყო მონ­გო­ლე­ბის და სხვა დამ­პყ­რო­ბელ ერე­ბის, არა­მედ სრუ­ლი გა­ნად­გუ­რე­ბა, და ამი­ტომ არის, რომ გრი­გოლ მერ­ჩუ­ლის და რუს­თა­ვე­ლის შემდეგ ქართული ენა გადაგვარდა და ლექ­სი გა­ი­ტე­ხა. ჩვენ­ში დღემ­დე გრძელ­დე­ბო­და ეს ეროვ­ნუ­ლი დე­კა­დან­სი, ქარ­თუ­ლი ლექ­სი და ქარ­თუ­ლი სიტყ­ვა „ცის­ფერ ყან­წე­ლებს“ ჩა­უ­ვარ­დათ ხელ­ში, რო­გორც გა­დამ­წ­ვა­რი მუ­გუ­ზა­ლი. და სა­ჭი­რო იყო მარ­თ­ლა სას­წა­უ­ლი, რომ ლექ­სი გა­მარ­თუ­ლი­ყო ლექ­სად და ამ­დ­გა­რი­ყო პრი­მა­ტი ფორ­მის და იდე­ის (აქ ბრჭყა­ლებ­ში უნ­და ით­ქ­ვას, რომ სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში დღე­ვან­დ­ლამ­დე ფორ­მა სწამთ, რო­გორც ლი­რი­კუ­ლი წყა­ლი და იდეა, რო­გორც კრე­ტი­ნო­ბამ­დე დაყ­ვა­ნი­ლი რი­ტო­რი­კა). ჯერ კი­დევ ად­რეა „ცის­ფერ ყან­წე­ბი“-ს ის­ტო­რი­ის და­წე­რა.

ჯერ კი­დევ არ გა­თა­ვე­ბუ­ლა ცეცხ­ლით გა­დაწ­ვა. შე­იძ­ლე­ბა აშ­კა­რად ით­ქ­ვას, რომ „ცის­ფე­რი ყან­წე­ბი“ ისე იბ­რ­ძო­და ქარ­თულ კულ­ტუ­რის­თ­ვის, რო­გორც მთაწ­მინ­დე­ლე­ბი ათონ­ში, ისე ებ­რ­ძო­და ლი­ტე­რა­ტუ­რულ ფე­ო­და­ლიზმს, რო­გორც გი­ორ­გი სა­ა­კა­ძე (ამი­ტომ არის, რომ პირ­ვე­ლად „ყან­წებ­ში“ დად­გა სა­ა­კა­ძის პრობ­ლე­მა).

მარ­თა­ლია ნო­ვა­ტო­რო­ბის­თ­ვის სა­ქარ­თ­ვე­ლოს მზად აქვს ჭავ­ჭა­ვა­ძის წი­წა­მუ­რი და მა­ჩა­ბე­ლის მტკვა­რი თუ სა­კი­რე.

შე­იძ­ლე­ბა ეს წი­ნას­წარ­მეტყ­ვე­ლე­ბაც გა­მოდ­გეს, შე­იძ­ლე­ბა იყოს ამ­გ­ვა­რი სას­ჯე­ლიც, მაგ­რამ სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ბუ­დე ყვე­ლა­ფერს მო­ი­ნე­ლებს, ამ შემ­თხ­ვე­ვა­ში ზედ­მე­ტია სიბ­რა­ლუ­ლიც, რად­გან ფრან­გი დენ­დიზ­მის მომ­გო­ნის სიტყ­ვაა: არ შე­იძ­ლე­ბა შე­ცო­დე­ბა იმ ადა­მი­ა­ნის, რო­მელ­საც ერ­თხელ სწვავ­და შე­მოქ­მე­დე­ბა…

მე ვამ­ტ­კი­ცებ გა­დაჭ­რით, რომ ბოდ­ლე­რის შემ­დეგ პო­ე­ზია ერ­თი ხა­ზი­თაც არ გახ­რი­ლა. იდე­ო­ლო­გია და თე­ო­რია სიმ­ვო­ლიზ­მის, რამ­დე­ნა­თაც ამას გვაძ­ლევს ის­ტო­რია სიმ­ვო­ლიზ­მის, ყვე­ლა ხა­ზე­ბით ამო­ი­წუ­რე­ბა ბოდ­ლე­რით.

რა არის ის მთა­ვა­რი, რო­მე­ლიც გა­ნირ­ჩე­ვა სიმ­ვო­ლიზ­მის ყვე­ლა გან­მარ­ტე­ბი­დან, და რო­მე­ლიც ბოდ­ლერს აყე­ნებს პო­ე­ზი­ის უკა­ნას­კ­ნელ პო­ზი­ცი­ა­ზე.

რე­მი-დე-გურ­მონს, რო­მე­ლიც თა­ვის „ნი­ღაბ­თა წიგ­ნის“ შე­სა­ვალ­ში იძ­ლე­ვა ელე­მენ­ტა­რულ გან­მარ­ტე­ბას სიმ­ვო­ლიზ­მი­სას, გაკ­ვ­რით წა­მოც­დე­ბა: რომ უკა­ნას­კ­ნე­ლი გა­მარ­თ­ლე­ბა პო­ე­ზი­ის არის ირო­ნია.

ან­დ­რეი ბელ­ლი, რო­მე­ლიც თვი­თონ ით­ვ­ლე­ბო­და რუ­სულ სიმ­ვო­ლიზ­მის იდე­ო­ლო­გათ, შემ­დეგ დას­ცი­ნის თა­ვის თა­ვას, რე­მი დე გურ­მონს და მალ­ლარ­მე­საც, მაგ­რამ მას ერ­თხე­ლაც არ უგ­რ­ძ­ვ­ნია რე­მი დე გურ­მო­ნის ეს პა­რა­დოქ­სი, რო­მე­ლიც შემ­დეგ შე­იქ­ნა თე­ო­რი­ათ.

ბოდ­ლერ­ში არის დაწყე­ბუ­ლი ურ­ბა­ნიზ­მი, ეს რკა­ლი შემ­დეგ გა­არ­ღ­ვია ვერ­ჰარ­ნ­მა, მაგ­რამ იგი­ვეა სა­თა­ვე­ში ირო­ნი­ის. ეს რკა­ლი და­იყ­ვა­ნა ძი­რამ­დი ჟი­ულ ლაфორ­გ­მა.

და აქამ­დი არ ყო­ფი­ლა სხვა ხმა პო­ე­ზი­ა­ში, რო­მე­ლიც გა­უს­წორ­დეს ლაЄორ­გის ჟრუ­ან­ტელს, აქ ქვე­ყა­ნა პირ­ვე­ლად არის მობ­რუ­ნე­ბუ­ლი უკუღ­მა, აქ არის არა მარ­ტო დე­და­მი­წის რეკ­ვი­ე­მი, ეს იმა­ვე დროს რეკ­ვი­ე­მია პო­ე­ზი­ის. „მოწყე­ნა არა მარ­ტო ირ­გ­ვ­ლივ, არა­მედ პლა­ნე­ტა­ზეც“, აქ ორი­ვე მხრივ არის გა­მარ­თ­ლე­ბუ­ლი ბოდ­ლე­რის ინ­ტე­ლეკ­ტის სუ­ვე­რე­ნო­ბა. უნ­და ით­ქ­ვას აგ­რეთ­ვე, რომ ირო­ნია, არა თუ დამ­თავ­რე­ბაა ფრან­გუ­ლი პო­ე­ზი­ის, შე­იძ­ლე­ბა ეს იყოს მი­სი ეროვ­ნუ­ლი გა­მარ­თ­ლე­ბაც.

ყო­ველ შემ­თხ­ვე­ვა­ში ეს არის ნი­შა­ნი: фრან­სუა ვი­ო­ნის, არ­ტურ რემ­ბოს, ტრის­ტან კორ­ბი­ე­რის, ლოტ­რე­ა­მო­ნის…

მოლ­და­რო­რის დი­ა­ლო­გი ლოტ­რე­ა­მო­ნის არის უკა­ნას­კ­ნე­ლი და­წურ­ვა ირო­ნი­ის, გა­ნა უნ­და გა­მე­ო­რე­ბა იმ სიტყ­ვებს, რო­ცა მოლ­და­რო­რი ხე­დავს ყვე­ლა ერ­თად შე­ერ­თე­ბულს: აკ­ვა­რი­უ­მის სას­წა­უ­ლებს, ძე­რას, რო­მე­ლიც სდა­რა­ჯობს მკვდარ ილი­უ­ზი­ას, რვა ფე­ხას აბ­რე­შუ­მის ცქე­რით, ყვე­ლა­ფერს ძი­ლის მომ­გ­ვ­რელს, ანე­მი­ურს… და ვინ დათ­ვ­ლის ამ პა­რადს ლე­შე­ბი­სას, მოლ­და­რო­რი მო­ითხოვს ამის რე­აქ­ცი­ას…

სხვა დროს მე­ტი დამ­ტ­კი­ცე­ბით იქ­ნე­ბა თქმუ­ლი ფრან­გულ პო­ე­ზი­ა­ზე. რუ­სეთ­მა საფ­რან­გე­თის ირო­ნი­ას უპა­სუ­ხა ცი­ნიზ­მით. მე მხო­ლოდ ამ მხრივ ვხე­დავ რუ­სულ უკა­ნას­კ­ნელ პო­ე­ზი­ის გა­მარ­თ­ლე­ბას. ერ­თხელ ფლო­ბე­რი ამ­ბობ­და: მე ვიქ­ნე­ბო­დი მის­ტი­კო­სი, რომ ფორ­მა არ მიყ­ვარ­დე­სო. რუ­სულ მის­ტი­ციზმს სწო­რედ ფორ­მის უქონ­ლო­ბა აიძუ­ლებს ხლის­ტო­ბას და აქ არც გა­საკ­ვი­რია, რომ ირო­ნია გა­და­ვი­და ცი­ნიზ­მ­ში. შე­საძ­ლე­ბე­ლია ეს ეროვ­ნუ­ლი გა­მარ­თ­ლე­ბაც იყოს რუ­სუ­ლი ახა­ლი პო­ე­ზი­ის. მა­ი­ა­კოვ­ს­კიმ და­იწყო ლაфორ­გით და გა­ა­თა­ვა ჟურ­ნა­ლის­ტი­კით და ცი­ნიზ­მით, ვა­სი­ლი კა­მენ­ს­კი, მე­ო­რე ეპი­გო­ნი ფუ­ტუ­რიზ­მის, სა­მუ­და­მოთ და­იხ­რ­ჩო ბა­ნა­ლო­ბა­ში. აპო­ლო­გია ცი­ნიზ­მის ეკუთ­ვ­ნის ვ. რო­ზა­ნოვს.

ყვე­ლა­ზე უფ­რო პრინ­ცი­პი­ა­ლუ­რი რუ­სულ ფუ­ტუ­რიზ­მ­ში, რო­მე­ლიც ენა­თე­სა­ვე­ბა ფრან­გულ და­და­იზმს, ეს 41 გრა­დუ­სი: ილია ზდა­ნე­ვი­ჩი, ა. კრუ­ჩი­ო­ნი­ხი და ი. ტე­რენ­ტი­ე­ვი – ნამ­დ­ვი­ლი წარ­მო­მად­გენ­ლე­ბი არი­ან რუ­სუ­ლი ცი­ნიზ­მის.

მათ უკ­ვე და­კარ­გეს თა­ვის იდე­ო­ლო­გია „ზა­უმ­ნაია“ პო­ე­ზი­ის და დღეს გა­ნიც­დი­ან უკა­ნას­კ­ნელ დე­კა­დანსს.

მა­თი სიკ­ვ­დი­ლი უკა­ნას­კ­ნე­ლი და­მარ­ცხე­ბა იქ­ნე­ბა ფუ­ტუ­რიზ­მის.

რა­საკ­ვირ­ვე­ლია, ჩვენ აქ არ ვე­ხე­ბით მა­რი­ნე­ტის სკო­ლას. ყვე­ლა­ზე უფ­რო უშე­დე­გოთ პო­ე­ზი­ის­თ­ვის გა­ი­ა­რეს მა­რი­ნე­ტის მა­ნი­ფეს­ტებ­მა. მა­რი­ნე­ტი შე­იქ­ნა გ. და­ნუნ­ცი­ოს ეპი­გო­ნი, მი­სი დეკ­ლა­რა­ცი­ე­ბი მა­ში­ნა­ზე და მი­ლი­ტა­რი­ტულ ლექ­სებ­ზე დარ­ჩენ მხო­ლოდ ნი­მუ­შე­ბათ ყალ­ბი რი­ტო­რი­კის და უნა­ყო­ფო­ნი.

რა­საც მა­რი­ნე­ტი ლა­პა­რა­კობ­და ზედ­მე­ტი ჟეს­ტი­კუ­ლი­ა­ცი­ით, უკ­ვე გა­და­იმ­ღე­რა ვერ­ჰარ­ნ­მა, პო­ე­ზია ეკ­ვი­ვა­ლენ­ტით რომ აყ­ვეს კი­დეც მა­ში­ნას, ამით სრუ­ლი­ად არა­ფე­რი არ იც­ვ­ლე­ბა.

რად­გან დღეს ლექ­სი იზ­რ­დე­ბა უფ­რო სიღ­რ­მით და მარ­რი­ნე­ტი ვე­რას­დ­როს ვერ მის­წ­ვ­დე­ბა ლოტ­რე­ა­მო­ნის უკა­ნას­კ­ნელ ტერ­რორს.

ამი­ტომ არის დი­დი გა­უ­გებ­რო­ბა, რომ მარ­რი­ნე­ტი ით­ვ­ლე­ბო­დეს პო­ე­ზი­ის მე­მარ­ცხე­ნე ფრონ­ტ­ზე. მარ­თა­ლი იყ­ვენ რუ­სი ფუ­ტუ­რის­ტე­ბი, რო­ცა მარ­რი­ნე­ტის უთხ­რეს რუ­სეთ­ში: „Воисти­ну Россия фу­т­ур­и­сти­ч­нее Марине­т­ти“.

ჩვენ შეგ­ვიძ­ლია გა­ვი­მე­ო­როთ, რომ პო­ე­ზია უფ­რო ტრა­გი­უ­ლია, ვი­ნემ მა­რი­ნე­ტის მა­ში­ნა.

ინ­გ­ლი­სე­ლე­ბის ტან­კებ­მა და­ლე­წეს გერ­მა­ნი­ის მი­ლი­ტა­რიზ­მი, მაგ­რამ პო­ე­ზი­ას ამით არა­ფე­რი მო­მა­ტე­ბია.

პო­ე­ზი­ის სე­და­ნი და მარ­ნა – ერ­თად იყო ლაЄორ­გ­ში და ლოტ­რე­ა­მონ­ში. პირ­ვე­ლად აქ გა­დატყ­და ხერ­ხე­მა­ლი, და ამას ვერ გა­ა­მარ­თ­ლებს რა­ხი­ტი­კე­ბის თა­ო­ბა, ბევ­რიც რომ წე­რონ მა­ში­ნის პაфოს­ზე.

სად არის მე­მარ­ცხე­ნე­ო­ბა პო­ე­ზი­ა­ში:

და­და­იზ­მი თუ „ცის­ფე­რი ყან­წე­ბი“

ეს იყოს ტე­მა შემ­დე­გი წე­რი­ლი­სა.

 

ტი­ცი­ან ტა­ბი­ძე

ჟურნალი „მეოცნებე ნიამორები“, 1923, №9